AROMAS HOUSE - МАГАЗИНИ ЗА СЛАДКАРСКИ ИНСТРУМЕНТИ И МАТЕРИАЛИ

AROMAS HOUSE - МАГАЗИНИ ЗА СЛАДКАРСКИ ИНСТРУМЕНТИ И МАТЕРИАЛИ
AROMAS HOUSE - МАГАЗИНИ ЗА СЛАДКАРСКИ ИНСТРУМЕНТИ И МАТЕРИАЛИ

Tuesday, April 9, 2013

Ягодов тарт с мус забайон и шампанско / Strawberry Tart with Champagne Zabaione Mousse



Има рецепти, които сякаш напук не стават :) и не стават, без значение колко пъти сме ги приготвяли преди това... Точно както и въпросният ягодов тарт!!! И мус, и сос, и крем забайон (или сабайон) с шампанско съм приготвяла неведнъж - абсолютно ми е любим :) във всичките си разновидности!! Но колкото и натрапчива да бе идеята за хрупкава коричка, преливаща от пухкав мус с опияняващ вкус на шампанско, гарниран с ароматни свежи ягоди - толкова бленуваният тарт ми се дърпаше и опъваше...

Първият път бях решила да го приготвя по съвсем бързата процедура - с подложка от чаени бисквити - е, да - ама не!! В мигът, в който изсипах готовия мус в извадената малко преждевременно  от хладилника "черупка" - стените на черупката поддадоха :)) и мусът волно потече по чинията и по плота... Спасихме ловко с мама около 3/4 от съдържанието в кутия за сладолед, добавихме му нарязани ягоди, замразихме си го - и си го ядохме с лъжичките като сладолед...

При вторият опит, в чест на завръщането на детенце от едно далееечно пътуване, реших за основата да се доверя на проверената рецепта от черешовия пай на Вики, която вкъщи е така любима и се ползва за повечето сладки пайове. Да, да - ама не!!! Оказа се впоследствие твърда та знае ли се! Но поне забайонът не хукна пак да го гоним по плота ;)... Да не говорим, че мусът, бог знае защо, стана по рядък и от сос... Или иначе казано - резил на резилите!

Само с бутер тесто още не съм го пробвала тоя тарт, та дано някой следващ опит се получи като хората, може пък третият път да ми е късметлийски ;)


Необходими продукти:

За блата - за форма с Ø 27 см - ако формата е с по-малък диаметър, редуцираме продуктите с около 1/5:

- от бисквити:
250 г чаени бисквити
100 г масло, разтопено
1 с.л. мед

- от тесто:
220 г брашно
50 г пудра захар
100 г студено масло, нарязано на кубчета
настърганата кора от 1/2 лимон
1 жълтък
2 с. л. ледено студена вода

За забайона:

4 жълтъка
150 г пудра захар

1 ч.л. чист екстрат от ванилия
1-2 капки есенция шампанско, по избор

200 мл шампанско
1 чаша разбита сладкарска сметана

За гарниране:

600 г пресни ягоди, измити и почистени
свежи листенца от мента, измити и подсушени


Начин на приготвяне:

На блата:

- от бисквити:
Блендираме (или смиламе, счукваме...) бисквитите, маслото и меда до получаване на хомогенна смес. Разстиламе равномерно по дъното и стените на форма за пай с падащо дъно (или каквато форма за пай си имаме).
Покриваме със свежо фолио и замразяваме във фризера, докато приготвяме муса и ягодите.

- от тесто:

Пресяваме заедно брашното и пудрата захар и изсипваме в дълбока купа.
Добавяме нарязаното на кубчета студено масло и блендираме с помощта на сладкарски блендер (или вилица, или с претриване между дланите) до едри трохи.
Добавяме настърганата кора от лимон, жълтъка и ледено студената вода и замесваме грубо твърдо тесто.
Оформяме на питка, увиваме в свежо фолио и оставяме в хладилника да отлежи за около 30-40 минути.
Загряваме предварително фурната на 200С или 180С с вентилатор.

Изваждаме охладеното тесто от хладилника и оставяме за 3-4 минути на стайна температура.
Намасляваме Ø 27 см форма за пай с падащо дъно, или подходящ съд за печене.
През свежо фолио разточваме от тестото кръгла кора с диаметър около 35 см и я прехвърляме в намасленината форма.
Притискаме тестото добре по дъното и стените на формата  и изрязваме стърчащите крайчета.
Покриваме дъното и стените на кората  за пая с хартия за печене или алуминиево фолио и изсипваме отгоре бобени зърна или ориз, за да предпазим  тестото от деформация при печене.
Печем в предварително загрятата до 200С или 180С с вентилатор фурна около 10 минути, или докато ръбчетата на кората  се запекат до златисто.
Отстраняваме хартията с боба и печем черупката още 5-6 минути, или докато дъното добие златист цвят.
Изваждаме от фурната и охлаждаме върху решетка.
След като кората е напълно изстинала, отстраняваме внимателно от формата и прехвърляме в подходящ поднос или чиния.

На забайона:

Разбиваме в купа с миксер на средно силна степен жълтъците и пудрата захар до пухкав крем - около 3 до 5 минути.
Добавяме ванилията, есенцията (по избор) и започваме да добавяме на тънка струя шампанското, като не преставаме да разбиваме с миксера - ако е необходимо остъргваме със силиконова шпатула стените на купата.
Прехвърляме сместа в огнеопорен съд и сгъстяваме, като бъркаме непрекъснато (може и с миксер на ниска степен), докато получим пухкав гъст крем.
Като индикация за необходимата гъстота - очертаната с дървена лъжица (или бъркалките на миксера) осмица трябва да запази формата си за няколко секунди...
Отстраняваме сгъстения крем от водната баня и оставяме да се охлади, като разбъркваме от време на време.
Разбиваме през това време около 1/2 чаша сладкарска сметана до меки връхчета и отделяме около 1 чаша от разбитата вече сметана.
Добавяме внимателно към охладения крем и разбъркваме със силиконова шпатула или дървена  лъжица.

Сглобяване на тарта:

Нарязваме измитите, почистени и подсушени върху кухненска хартия ягоди според предпочитанията си.
Изсипваме от муса в охладената черупка, като запълваме около 2/3 от обема й, за да не прелее след добавянето на ягодите.
Подреждаме отгоре нарязаните ягоди и съхраняваме в хладилника до сервиране.
Преди да поднесем, боцваме тук-там свежи ментови листенца

Можем да поднесем тарта веднага (като рискуваме забайонът да се лИвне леко в чинийката ;), но то пък то в това му е и чара на забайона), или да оставим муса да стегне в хладилника за час-два.



Въпреки всички гафове, които го сполетяха злополучния ми инатлив ягодов тарт :) комбинацията от вкусове и аромати е буквално неустоима!!!


37 comments:

  1. Идвам с пастетчето при теб и заформяме едно страхотно гурме! За това изкусително ягодово вълшебство, което си ни поднесла, за тези красиви снимки мога само да напиша своите комплименти! Ех, ако всички гафове завършваха така...Между другото, кремовете винаги ме изкушават когато са се разтекли, така, съблазнително. Поздрави!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Кате, идеята за гурме срещата се приема с две ръце!!
      А че гафовете ми си бяха вкусни - спор няма ;), но пак си остават гафове де :))

      Delete
  2. Аз ще чакам и с бутертесто да го направиш :) не че и така не го харесвам. Прекрасен е този тарт, убедана съм,, че и е много вкусен при това съчетание на крем и ягоди :)
    И уникални снимки, Мина! Невероятни!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря, Пеп, съвсем скоро мисля да пробвам и бутер версията, че така съм включила на вълна ягоди :)))

      Delete
  3. Леле, на това ли му казваш резил, Мина?! Невероятна е тартата и сигурна съм, че е изключително вкусна. Това, което аз бих заменила е забайона с шампанксо мус. Пак ще е пухкав, но в никакъв случай няма да се разтече. Прегръдки, мила! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ева, класически резил си беше :) при това на квадрат!! И на мен идеята за шампанско мус адски ми харесва, но в случая участието на забайона си беше преднамерено - за да присъства италианска нотка в десерта за пътешественика :))

      Delete
    2. С мус, десертът ще е изцяло френски, но при всички случаи средиземноморската нота много ми харесва. Прегръдки! ;)

      Delete
    3. Аз пък много харесвам твоя Шампанско мус с ягоди и нямам търпение да си открадна малко време и да го пробвам :)
      Прегръдки и от мен!!

      Delete
  4. Привет! Много ми хареса този тарт,а муса ми е много любим. Има решение за проблема с разтичането. В Испания продават едни прахчета CUAJAD Ahttp://www.compraslanzarote.com/del-super/de-dulce/postres-preparado-de-cuajada-royal.html Действат като желатин, но не придават неговия натрапчив вкус! С куахада приготвят тотра Три шоколада, която от няколко дни е много популярна по кулинарните страници във фейса. :)
    Не знам дали търсиш точно този ефкт? Няма да се получи точно мус, но ще го наподоби много.
    Хехе, може и да си чувала за Куахада, а може би не! ;)

    Polina Kirilova

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря, Полина :)!! не ги знам тези прахчета - сега ще се ровна да ги видя в нета, но въпросния забайон мус съм приготвяла неведнъж преди - явно на този тарт не му върви - или сметаната ми е била малко, или е трябвало малко по-дълго да я разбивам преди да я добавя към крема - но така или иначе :) не стана...
      Хубав ден ти желая!!!

      Delete
  5. Мина,значи не съм единствената косурджийка в блог пространството,която се ядосва на грешки,невидими за зрителя.
    Много ядове си му дръпнала на този тарт,обаче от повторението със сигурност има и положителен момент-два пъти сладко удоволствие....е,сега,в купичка,с лъжичка....ами няма цял да го гълтаме ,я :)))
    Шегувам се,мила,а на теб със сигурност не ти е било до шеги,и аз много се ядосвам,когато не ми се получават нещата както са планувани,а те по правило за повод винаги ни сервират изненади.
    Тартът е невероятно красив и вкусен,убедена съм!Ягодите така го "отварят",просто като картинка е!
    Между другото този черешов пай на Вики аз го бях направила точно с бутер тесто.
    Надявам се моят приятел е разказал вече надълго и на широко всичко видяно и преживяно и дано ни покажеш някои кадри,бих се радвала!
    Прегръдка за цялото ви много любимо за мен семейство! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Роси, знаеш как е като искаш нещо да се получи такова едно "специално", а то вземе :), че се омаже тотално!!! Иначе хич и не му простихме на десертчето - и двата пъти си свърши за нула време - изсърбахме си го с лъжичките без да се замислим...
      А колкото до пътешественика, :)супер е била екскурзията - много е впечатлен и не спира да се сеща да доразказва за това или онова - над 600 снимки е направил :)), но още водим преговори да си направи ФБ профил, та да си ги качи там - а не аз да ги качвам на моя... Ако не го склоня :) ще ти патя няколко на мейла...
      Прегръдки и от нас, мило другарче - и специални поздрави за девойката!!!

      Delete
    2. Ще ми е много интересно да разгледам кадрите,които ми пратиш,Мина,от сега благодаря! :)

      Delete
  6. п.п.Забравих да се изкажа за снимките ти,но то за тях направо губя ума и дума....все по-добри са,Мина,толкова ярко подчертават цветовете!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря ти, мила, но още и още се боря със светлината вкъщи и все нещо не успявам да я натаманя, както си трябва :) очевадно са ми преекспонирани кадрите, но пък така поне имам стимул да снимам по-често ;)

      Delete
    2. Мисля,че са преекспонирани точно колкото е нужно,Мина,защото страшно добре изпъкват ягодите,това е разбира се мнението на един зрител и абсолютен лаик в материята,струва ми се,че снимките ти са чудесно на фокус и така кристални,много ми харесват!

      Delete
    3. Благодаря ти, мило другарче, знам си аз, че ти винаги ще ме подкрепиш :)
      Тия дни ще се пробвам да се поупражнявам в портретно снимане :)) стига младежът да се навие да го играе "фото обект"

      Delete
  7. На мен ми изглежда божествено ! И ягодките много красиво наредени !
    Поздрави !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря ти!!!
      Поздрави и от мен :)

      Delete
  8. Прекрасно, все любими вкусове, съчетани на едно място!Снимките са прелестни!Аз също бих опитала с бутер тесто.Тези дни така се мъчих с кори за баница и крем...да живеят експериментите!Поздрави!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря, Сонче!!! Мммм, на мен кори за баница и крем пък ми звучи прелестно - ще намина към теб да видя каква е вкусотията :)

      Delete
  9. Мина, превъзходен вкус :)
    Невероятна приказка си сътворила!
    Прегръдка и хубаво настроение!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря, Дани!!
      Слънчев и усмихнат ден и на теб :)

      Delete
  10. Е, няма значение, че си имала гафове, важното е, че си сервирала нещо много, многов вкусно. Много ми допада рецептата, Мина, снимките ти също :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ина, благодаря :) те и гафовете си имат забавната страна...
      Поздрави!!

      Delete
  11. Всяко усилие си е струвало, изглежда толкова апетитно това творение...
    Мина, без думи съм, направо огладнях. Ще си открадна парченце. =)
    Поздрави!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Заповядай и две виртуални парченца, Гери :)
      Хубав ден ти желая!

      Delete
  12. Мина, много весело ми беше да прочета за емоционалното приготвяне на този тарт! Емоционално заради цялата суетня и заради детенцето - добре дошло в къщи!
    И да ти кажа:
    Първо - свежестта и красотата на сладкиша е безспорна (по коментарите преди мен се вижда единодушието по тази точка :))
    Второ - тези преживявания в кухнята са познати на всички домакини и
    Трето - може да е странно, но аз обичам течните кремове. Понякога се случва целенасочено да направя даже по-редичък и да си го пия като боза :)
    И след толкова приказки остана да ти пожелая хубава вечер!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Албена, благодаря за милите думи :) знам, че всички си имаме подобен род емоции в кухнята, но това не пречи да се учудваме всеки следващ път като ни сполетят...
      Прекрасен ден ти желая :)

      Delete
  13. Е ако на това му казваш резил, Мина....Не се отказвам от парченце със стичащ се забайон! Лека нощ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Игличе, лицеприятен резил си беше :), но все пак - резил!!!
      Хубав ден ти желая :)

      Delete
  14. Толкова много красота, Мина - пролетно, цветно, зареждащо!
    Прекрасно ягодово вълшебство, харесах и страхотната ти "шантава" салата,
    а снимките - слънчеви и неустоимо изкушаващи.
    Комплименти и честита радост,
    много усмивки и пролетно настроение, Диана

    ReplyDelete
    Replies
    1. Благодаря, Ди :) сега се връщам от при теб и кафето ми определено се чувства вече самотно без нито едно от твоите нежни пайчета :))

      Delete
  15. I love your pictures and recipes. I'd like to inform you of a great new website www.foodieportal.com. I would like to invite you to come and join us and share your wonderful pictures with us. We are simply foodies and we are not photography snobs, so picture perfection is not important, all we care about is delicious food. We're pretty new so give us a chance. :)

    ReplyDelete
  16. Разкош,Разкош и пак Разкош!!!Всичко което правиш е прекрасно!Беше ми много мило да прочета перипетиите ти с тази рецепта.Напомни ми наскоро за един мой провал с Милион пъти правена рецепта- наизуст я знам ...ама точно за важен повод не се получи.Резил на резилите както казваш.Уважавам хората които не се отказват.Браво Мина! Искам да опитам от екрана-ммм изкусително!!!

    ReplyDelete

Blogging tips